مراقبت و نگهداری از چرخ خیاطی

مراقبت و نگهداری از چرخ خیاطی

بلاگ
3 دیدگاه

مراقبت و نگهداری از چرخ خیاطی، امری ضروری است که غفلت از آن ممکن است به ضررهای جبران ناپذیری در کسب و کار شما منتهی شود. دستگاه های چرخ خیاطی، به دلیل ماهیت ظریفشان، نیازمند نگهداری زیادی هستند و بی توجهی به آنها می تواند عمر مفیدشان را کم کند.

در واقع برای مراقبت از چرخ خیاطی اگر این کارها را با دقت و به صورت منظم انجام دهید، دیگر نیازی نیست نگران هیچ چیز دیگری در مورد چرخ خیاطی خود باشید. یک برنامه تعمیر و نگهداری به موقع، احتمال بروز این مشکلات را در چرخ خیاطی گرانبهای شما به شدت کاهش می دهد.

 

برای مراقبت از چرخ خیاطی چه کنیم؟

یک قانون مهم و مفید که باید رعایت شود این است که بعد از 100 ساعت استفاده، یک جلسه تمیز کردن و روغن کاری را برای چرخ خیاطی خود در نظر بگیرید؛ بنابراین اگر روزی 3 ساعت با چرخ خیاطی خود کار می کنید، بعد از 30 روز، یعنی تقریبا هر 1 ماه یک بار، باید سرویس چرخ خیاطی خود را انجام دهید.

 

مراقبت از چرخ خیاطی و نگهداری منظم

اگر می خواهید چرخ خیاطی شما عمر طولانی داشته باشد، اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد که باید به صورت روزانه و منظم انجام دهید.

– همیشه در زمان هایی که از چرخ خیاطی استفاده نمی کنید، روی آن را بپوشانید. خودتان یک روکش چرخ خیاطی زیبا برایش درست کنید یا از کاوری که هنگام خرید چرخ خیاطی گرفتید، بهره ببرید یا از یک روسری قدیمی برای پوشاندن آن استفاده کنید. هر کاری که انجام می‌دهید، مطمئن شوید که دستگاه در مقابل  تمام گرد و غبار موجود در هوا که می تواند عمر آن را کوتاه کند، محافظت شده باشد. دور نگه داشتن دستگاه از نور خورشید نیز ایده خوبی است.

– همیشه از نخ و سوزن مناسب برای پارچه مورد نظر خود استفاده کنید. در مورد استفاده از نخ و سوزن مخصوص هر پارچه، اطلاعات کسب کنید و مقاله بخوانید تا با استفاده از ابزارهای اشتباه، چرخ خیاطی خود را خراب نکنید.

– ماشین خود را مجبور نکنید پارچه هایی را  که نباید بدوزد (مثلا پارچه های بسیار ضخیم که چندلایه هستند)، چون ممکن است چرخ خیاطی خانگی شما توانایی دوخت در چنین لایه های ضخیمی را نداشته باشد. این کار ممکن است برای قطعات داخلی چرخ خیاطی شما بیش از حد سنگین باشد.

کتابچه راهنمای چرخ خیاطی

– اطمینان حاصل کنید که منبع تغذیه برای چرخ خیاطی شما خوب و متناسب است. همیشه دوشاخه برق را زمانی که استفاده نمی کنید از پریز خارج کنید.

– کتابچه راهنمای چرخ خیاطی خود را به صورت تمام و کمال بخوانید. آن را در جایی امن و ترجیحاً نزدیک چرخ خیاطی خود نگه دارید و در صورت نیاز به آن مراجعه کنید. اگر هم چرخ خیاطی شما دفترچه راهنما نداشت، اطالعات مورد نیاز خود را در سایت های معتبر جست و جو کنید.

– قبل از دوخت، همیشه هر بار جعبه ماسوره را بررسی کنید – پرزهایی که به ناچار در آنجا فرو می‌ روند می ‌توانند به طرز بسیار بدی در دوخت اختلال ایجاد کنند و همچنین باعث جمع شدن نخ شوند.

– همیشه چرخ خیاطی را هنگامی نخ کنید که پدال چرخ خیاطی بالا است.

– چرخ خیاطی را بی دلیل به جهت معکوس نچرخانید.

– حداقل یک بار در ماه از چرخ خیاطی خود استفاده کنید – حتی اگر چیزی نمی دوزید، فقط آن را روی یک تکه پارچه بکشید. مانند هر تجهیزات الکتریکی دیگری، شما باید چرخ خیاطی را به طور منظم روشن کنید تا کمی کار کند. در صورت امکان، کوک های مختلف را نیز با آن اجرا کنید. گاهی اوقات در صورت عدم استفاده طولانی مدت ممکن است نخ در چرخ خیاطی گیر کند یا مشکلات دیگری برایش پیش بیاید.

 

چرخ خیاطی خود را تمیز کنید

پرزها و کثیفی ها را هر روز از سطح چرخ خیاطی و قسمت قلاب با استفاده از باد تمیز کنید. گرد و غبار و پرز، دردسرسازترین مشکلاتی هستند که چرخ خیاطی شما باید در تمام عمر خود تحمل کند. ذرات گرد و غبار و پرزهای پارچه ای که می دوزید، داخل چرخ خیاطی شما را پر کرده و فضای تنفس آن را مسدود می کند و بعد از مدتی دستگاه را از کار می اندازد.

بسیاری از دوستداران و متخصصان سرسخت چرخ خیاطی و طراحان لباس، پس از هر پروژه یا هر 3 ساعت دوخت، به تمیز کردن پرزهای درون چرخ خیاطی خود اهمیت می دهند. شما هم می توانید یک جدول زمانی برای تمیزکاری چرخ خیاطی خود داشته باشید تا ان در برابر این مشکلات محافظت کنید.

 

ابزار مورد نیاز برای تمیز کردن و مراقبت از چرخ خیاطی چیست؟

  • دفترچه راهنمای چرخ خیاطی
  • هر قلمویی (حتی یک برس آرایشی هم این کار را انجام می دهد، اما یک برس با دسته های قابل خم شدن عالی خواهد بود؛ استفاده از برس های کوچک برای تمیز کردن بهتر است؛ زیرا به همه جای دستگاه می رسد)
  • یک موچین
  • سوزن بزرگ یا هر چیز فلزی تیز
  • یک یا دو پارچه تمیزکننده – یک تکه پارچه موصلی یا کتاب شل بافت
  • تکه های کاغذ کوچک (برای دسترسی به فضاهای نازک)
  • پیچ گوشتی (کوچک و بزرگ)
  • یک لوله پاک کن یا یک نوار پارچه ای باریک به طول 25 سانتیمتر و عرض 5 سانتیمتر
  • ابزار اختیاری: چراغ قوه، ذره بین، جاروبرقی کوچک (به ویژه نوع دستی که برای تمیز کردن صفحه کلید کامپیوتر استفاده می شود)

برای نظافت خود به فضایی با نور کافی نیاز دارید. اگر فضای خیاطی شما تنگ است آن را به یک محیط باز با فضای خالی زیاد بیرون بیاورید تا قطعاتی را که می خواهید از دستگاه جدا کنید، بتوانید در جایی امن نگه دارید تا مبادا قطعه ای گم شود. بهتر است یک پارچه یا روزنامه کهنه زیر چرخ خیاطی بیندازید.

 

مراحل تمیز کردن چرخ خیاطی و نکات مهم آن

  • دستگاه را خاموش و دوشاخه را از پریز جدا کنید. پدال را از دستگاه جدا کنید.

ماسوره را بردارید و در صورت وجود محفظه، آن را نیز بردارید. سوزن را هم بردارید. می توانید صفحه دوخت، محفظه ماسوره و هر چیز دیگری را که می توانید را هم بردارید تا فضای بیشتری برای تمیز کاری در اختیار داشته باشید؛ اما مطمئن شوید که همه چیز را مرتب نگه می دارید. فاجعه است اگر بعد از تمیز کاری فراموش کنید که فلان قطعه کجا بود و باید چطور سر جایش نصب شود. چیزی را که احساس می‌کنید نمی ‌توانید دوباره سر جایش برگردانید، در این مرحله حذف کنید و به آن دست نزنید. بهتر است تمام مدتی که این کار را انجام می دهید، از قبل و بعد تجهیزات عکس بگیرید و صرفا روی حافظه خود حساب باز نکنید. متخصصان توصیه می کنند که سوزن چرخ خیاطی را حداقل بعد از 15 ساعت استفاده عوض کنید.

  • برخی حتی بعد از هر پروژه یا بعد از 4 ساعت استفاده آنها را عوض می کنند. اگر همیشه سوزن را تعویض نمی کنید، ماهی یک بار می تواند زمان خوبی برای تعویض سوزن باشد.

می‌توانید پیچ‌ های صفحه سوزن را باز کنید تا صفحه سوزن را جدا کنید تا قسمت کار پیش بر و ناحیه ماسوره  و ماکو، کاملاً تمیز شود.

  • با ابزاری که در اختیار دارید کل دستگاه را از پرز و گرد و غبار پاک کنید. به همه کثیفی های داخل حمله کنید و آن را به بیرون هدایت کنید. اگر جارو برقی دستی دارید از آن برای مکیدن تمام کثیفی های داخل محفظه استفاده کنید.
نواحی اصلی برای تمیز کردن و مراقبت از چرخ خیاطی عبارت اند از :

در صورت امکان، پوشش بالایی را بردارید و آنجا را تمیز کنید. می توانید جعبه ماسوره را هم بردارید و داخل آن را برس بکشید. برای پاک کردن گرد و غبار از برس استفاده کنید. از سوزن برای جدا کردن پرزهای دستگاه استفاده کنید. از تکه های کاغذ در فضاهای نازک تنگ بهره ببرید. پارچه تمیز کننده برای پاک کردن کثیفی را انتخاب کنید. از موچین برای برداشتن پرز و نخ های شل از داخل دستگاه استفاده کنید. معمولاً در پشت مجموعه قلاب، نخ ‌هایی در هم پیچیده است. از لوله پاک کن یا نوار پارچه برای تمیز کردن فضاهای بین صفحه سوزن و سوزن نخ کن استفاده کنید.

اگر در داخل محفظه ماسوره یا قلاب سوراخ هایی وجود دارد که در ایجاد کوک های خوب اختلال ایجاد می کند، از سمباده بسیار ریز استفاده کنید تا صاف شوند. باید در این عمل بسیار بسیار ملایم عمل کنید. اگر بیش از حد فشار بیاورید، ممکن است کار را بدتر از آنچه هست بکنید.

قسمت دیگری که باید تمیز شود، بین دیسک های سوزن است. کشش مناسب یکی از مهم ترین موارد در دوخت شماست. اگر چیزی بین دیسک‌ های کششی گیر کند، ممکن است دوخت شما را خراب کند. با کشیدن اهرم پایه دوخت، آن را به سمت بالا بکشید. از یک کاغذ یا پارچه نازک استفاده کنید تا هر چیزی (تکه نخ، گرد و غبار، تار عنکبوت و…) بین دیسک ها گیر کرده است را بردارید.

 

روغن کاری برای مراقبت از چرخ خیاطی

اگر دفترچه راهنمای چرخ خیاطی خود را برای روغن کاری بررسی کنید، ممکن است چیزی پیدا نکنید؛ البته این مسئله در مورد چرخ خیاطی های خانگی مدرن صادق است. برای برخی دستگاه ها در دفترچه راهنما اصلاً به روغن کاری اشاره نشده است و سازنده می گوید نباید به چرخ خیاطی روغن نزنید؛ اما گاهی اوقات لازم است کمی روغن کاری شود. برای این کار از روغن آشپزی یا روغن مو استفاده نکنید و به یک فروشگاه چرخ خیاطی یا تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید و روغن چرخ خیاطی مخصوص تهیه کنید.

در ضمن، به همه جای چرخ خیاطی روغن نزنید. کمی روغن (یک یا دو قطره) در سوراخ مرکزی زیر محفظه ماسوره، و اتصالات کار پیش بر از بسیاری از مشکلات چرخ خیاطی در آینده جلوگیری می کند. اگر کاملاً از روغن کاری دستگاه خود امتناع می کنید، می توانید آن را هر 6 ماه یا بیشتر به تعمیرگاه ببرید تا سرویس شود؛ به علاوه، آنها متخصصانی دارند که این کار را به درستی برای شما انجام می دهند.

در مرکز ماکو، دستگاه شما ممکن است یک تکه کوچک نمدی داشته باشد  که به آن فتیله روغن می گویند. یک قطره روغن روی آن بریزید. دقت کنید که زیاد روغن نریزید. یک قطره از نازل کافی خواهد بود، زیرا روغن بیش از حد می تواند دردسر بیشتری ایجاد کند. بعد از اینکه روغن کاری را به پایان بردید، با مقداری ضایعات کمی بدوزید و تا به این ترتیب از ایجاد لکه های روغن روی لباسی که می خواهید بدوزید، جلوگیری کنید.

تمیز کردن قسمت بیرونی چرخ خیاطی

بعد از اینکه چرخ خیاطی تمیز شد و روغن کاری هم به پایان رسید، از یک پارچه تازه برای پاک کردن قسمت بیرونی دستگاه استفاده کنید. سپس سوزن را عوض کنید. تمام قطعات را برگردانید و همه چیز را پیچ کنید. صفحه سوزن را به سر جایش برگردانید. چرخ دستی را کمی به سمت جلو بچرخانید تا ببینید آیا همه چیز همان طور که باید کار می کند یا نه. دستگاه را دوباره به برق وصل کنید. روی یک تکه پارچه کمی کوک بزنید تا ببینید کشش و فشار نخ و سوزن خوب است و در صورت نیاز، آن را تنظیم کنید.

کاور چرخ خیاطی را به روریش برگردانید تا گرد و خاک به آن نفوذ نکند و فواید و مزایای این کار ساده را به هیچ وجه دست کم نگیرید.

هر سال جهت مراقبت و نگهداری از چرخ خیاطی ، باید چرخ خیاطی را برای سرویس کامل، به مرکز خدمات سازنده ببرید. گاهی اوقات تمام مراقبت های شما ممکن است بی اثر باشد و چرخ خیاطی شما ممکن است مشکلاتمتفاوتی پیدا کند. در صورت وجود لرزش بیش از حد در هنگام کار با دستگاه، صداهای هشدار دهنده خاص، مشکل زمان بندی در شکل گیری دوخت، قطعات فرسوده و شکسته داخل آن، بهتر است کارها را به متخصص تعمیر چرخ خیاطی بسپارید؛ اما این مراحل نگهداری به شدت در افزایش طول عمر چرخ خیاطی هر طراح مد، کارامد است.

 

زرین دوز ، نمایندگی انواع چرخ خیاطی در ایران

شرکت زرین دوز نمایندگی انواع برندهای چرخ خیاطی در ایران می باشد. شما می توانید به صورت حضوری و یا از طریق تماس با کارشناسان این شرکت چرخ خیاطی  مورد نظر خود را خریداری کنید.

آدرس دفتر مرکزی جهت خرید حضوری: تهران، خیابان خیام، بالاتر از متروخیام پلاک638

تلفن تماس برای برقراری ارتباط با کارشناسان 091247049960912008796

 

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
دلایل قفل شدن چرخ خیاطی
نوشتهٔ بعدی
لیست قیمت چرخ خیاطی

پست های مرتبط

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • laugh xyandanxvurulmus.zg4lxEoJpN5W

    پاسخ
  • https://pastelink.net/cwkehccz
    اسفند 17, 1402 1:06 ق.ظ

    Hi there, I found your website via Google whilst looking for a comparable topic, your website got here
    up, it appears good. I have bookmarked it in my
    google bookmarks.
    Hello there, simply become alert to your blog via Google, and found
    that it’s really informative. I’m going to watch out for brussels.
    I’ll appreciate in case you proceed this in future. Many other people will be benefited from your writing.

    Cheers!

    پاسخ
  • Thanks for finally writing about > مراقبت و نگهداری
    از چرخ خیاطی | زرین دوز | خرید انواع چرخ خیاطی < Loved it!

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست